MRB voor oldtimers?

  • Afdrukken

Wat is de overheid van plan met de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (mrb) voor oldtimers?

De overheid wil de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (mrb) voor oldtimers aanpassen. Vanaf 1 januari 2014 betaalt u geen motorrijtuigenbelasting voor oldtimers die 40 jaar of ouder zijn. Voor oldtimers van 26 tot 40 jaar die op benzine rijden, betaalt u een aangepast tarief. Voor oldtimers die op diesel of lpg rijden en jonger zijn dan 40 jaar, vervalt de vrijstelling.

Oldtimers ouder dan 40 jaar altijd vrijstelling

Vanaf 1 januari 2014 geldt een vrijstelling van mrb voor alle motorrijtuigen van 40 jaar en ouder. De vrijstelling geldt voor:

  • benzine-, diesel- en lpg-oldtimers;
  • motorfietsen;
  • bussen;
  • vrachtauto’s; 
  • kampeerauto’s.

Oldtimers van 26 tot 40 jaar oud met benzinemotor

Voor oldtimers met benzinemotor geldt vanaf 1 januari 2014 een aangepast tarief voor de mrb. Dit geldt dus alleen voor voertuigen die vanaf 1 januari 1974 tot en met 1987 voor het eerst zijn toegelaten op de weg. Het gaat hier om:

  • personen- en bestelauto’s;
  • motorfietsen;
  • bussen;
  • vrachtauto’s.

Tarief mrb

Voor deze oldtimers met benzinemotor betaalt u het kwarttarief met een maximum van € 120 per jaar (€ 30 per kwartaal). Voorwaarde is dat u in de maanden december, januari en februari niet met de oldtimer rijdt. Wordt er toch gereden in die maanden, dan geldt een forse verzuimboete. Moet de auto in deze maanden een apk-keuring ondergaan, dan kunt u een tijdelijke ontheffing vragen. De regeling eindigt in 2028, als de auto’s die in 1987 zijn toegelaten 40 jaar oud zijn.

Oldtimers jonger dan 40 jaar op diesel of lpg

Voor deze auto’s betaalt u vanaf 1 januari 2014 het normale mrb-tarief.

Haalt u de ingebouwde lpg-installatie uit de auto en gaat de auto weer op benzine rijden? Dan kan de auto vallen onder de overgangsregeling voor motorrijtuigen met benzinemotor. Daarvoor moet de auto wel voldoen aan alle voorwaarden van de overgangsregeling.

Doel aanpassen vrijstelling mrb

Het aantal oldtimers is toegenomen. Dat betekent dat de vrijstelling van de mrb steeds meer kost. Daarnaast blijkt dat veel eigenaren hun oldtimer ook gebruiken voor het dagelijkse verkeer. Oldtimers zijn vervuilender dan nieuwe auto’s. Het kabinet wil hier wat aan doen. Met de wetswijziging wil het kabinet bereiken dat eigenaren die veel rijden met hun oldtimer, ook mrb betalen. Daarom zal voor oldtimers die op diesel of lpg rijden mrb moeten worden betaald.

Wetgeving moet nog goedgekeurd worden

De plannen staan in het Belastingplan 2014. De Tweede en Eerste Kamer moeten dat wetsvoorstel nog behandelen.
Meer bijzonderheden staan in het informatieblad motorrijtuigenbelasting voor oldtimers en in de brief aan de Tweede Kamer van 24 april 2013.